Mindfulness in het dagelijks leven

Mindfulness kan in het dagelijks leven beoefend worden tijdens allerlei activiteiten, zoals bijvoorbeeld koken, eten, afwassen, fietsen of lopen.
Belangrijk hierbij is dat er één ding tegelijk gedaan wordt. Eten en televisie kijken tegelijk maakt het lastig om mindful te doen omdat de aandacht dan naar meerdere activiteiten moet gaan zodat we niet volledig bij één activiteit zijn.
But because things are very simple and direct, we can focus on, be aware and mindful of, one thing at a time.

Real bare attention is being there all at once. We do not apply bare attention to what we are doing; we are not mindful of what we are doing. That is impossible. Mindfulness is the act as well as the experience, happening at the same time.

"The Sanity we are born with, a Buddhist approach to psychology"
(Je gezonde kern, een boeddhistische benadering van psychologie) - Chögyam Trungpa
Bij de dagelijkse activiteiten helpt het om iets langzamer te gaan. Bijvoorbeeld op 80% a 90% van de normale snelheid zodat het minder gejaagd is en er meer contact met ervaring kan zijn en er ook meer ruimte kan zijn. Bijvoorbeeld bij lopen of fietsen kan iets langzamer gelopen of gefietst worden. Zodra er impulsen opkomen die neigen naar meer gejaagdheid kunnen deze opgemerkt en losgelaten worden.
In short, as long as you embrace whatever you experience with a sense of wakefulness, all you do is meditation training.

"The Heart of the matter" - Tsele Natsok Rangdröl, een Tibetaans Boeddhistische meditatie-meester die leefde in de 17e eeuw

Gewoontes verzwakken of doorbreken

Een interessante oefening voor het doorbreken van gewoonten is om 1 of 2 dagen per week je voor te nemen om iets niet te doen of in beperkte mate. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan in het 5-2 dieet waarin je 2 niet opeenvolgende dagen minder eet (¼ van de normale hoeveelheid kilocalorieën) en op de andere dagen normaal eet. Dit dieet werd aan het einde van een documentaire van Michael Mosley voorgesteld waarbij aangegeven werd dat mensen met ondergewicht of een ziekte zoals diabetes afgeraden wordt dit te doen en dat het ook in overleg met een arts gedaan moet worden. Naast dat dit waarschijnlijk gezond is, bij Michael Mosley verbeterden bepaalde bloedwaarden zoals cholesterol, bloedsuikerspiegel en 'op insuline gelijkende groeifactor' (insuline-like growth factor, IGF-1), doorbreekt dit ook de gewoonte om te eten waar je zin in hebt. Ook wordt je je bewust van deze gewoonte op dagen dat je wel de normale hoeveelheid mag eten. Je gaat meer luisteren naar de signalen van je lichaam omtrent eten, zoals honger en je wordt je meer bewust van wat en hoeveel je eet.
Naast op eten kan dit ook toegepast worden op bijvoorbeeld televisie kijken en internetten (inclusief het gebruik van social media). Door bijvoorbeeld 1 of 2 dagen per week geen tv (of video per internet etc.) te kijken daag je de gewoonte uit om tv te kijken en wordt je geconfronteerd met wat dit in je teweeg brengt en met behulp van mindfulness kan je dit dan door je heen laten gaan en daarmee omgaan. In plaats van je te verliezen in de gewoonte, beoefen je mindfulness en omdat je geen tv kijkt heb je daar ook meer tijd voor. Door niet met de gewoonte mee te gaan wordt deze ook verzwakt.
Dit is enigsinds vergelijkbaar met shamatha meditatie in die zin dat je daarin ook je voorneemt om voor een bepaalde tijd je even niet te verliezen in bepaald gedrag (in dat geval je te verliezen in gedachten of andere afleidingen).